شرحی بر چگونگی تحلیل فاندامنتال بیت کوین

حتماً تاکنون بارها شنیده‌اید که بیت کوین هیچ اصول مشخصی ندارد. به همین دلیل باید صرفاً آن را بر اساس تجزیه و تحلیل فنی معامله کرد. این جملات یا مواردی از این دست که : معامله بیت کوین حدس و گمان خالص است. یا بیت کوین هیچ ارزش ذاتی و هیچ پشتوانه‌ای ندارد نیز بسیار تکرار می‌شود.

شاید بد نباشد اگر یک بار این فرضیات به چالش کشیده شوند. ما اینجا هستیم تا به شما کمک کنیم بیت کوین را از زاویه جدید نگاه کنید و آن را بیشتر درک کنید. این بینش‌های قدرتمند به شما لنزهایی می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانید گزاره ارزش بلند مدت بیت کوین را ببینید و به‌درستی دریابید که با این ارز دیجیتالی قدرتمند اکنون در کجای جهان ایستاده‌ایم؟

چرا بیت کوین ارزشمند است؟!

در این شکی نیست که بیت کوین دارایی نامشهود و غیرقابل لمسی است. این موضوع سبب می‌شود که این دارایی کمی گیج کننده نیز باشد. اما پرسش مهم این است که این دارایی که هم اینک پذیرش آن در جهان در حال فراگیری است در حقیقت چقدر می‌ارزد؟!

اگر وقتی در خصوص بیت کوین مطلبی می‌خوانید احساس سردرگمی و گیجی می‌کنید، باید بگوییم که اصلاً تنها نیستید. نه‌تنها بیت کوین که همه ارزهای دیجیتالی این ویژگی را دارند.

بیت کوین به بسیاری از سیستم‌های پیچیده وابسته است که شامل ریاضیات پیشرفته، علوم رمزنگاری، علوم کامپیوتر، اقتصاد و نظریه پردازی می‌شود. درحالی‌که بیشتر ارزهایی که امروز ما از آن استفاده می‌کنیم توسط دولت‌ها صادر می‌شوند، بیت کوین یک پروژه نرم‌افزاری منبع باز است که به همه افراد امکان می‌دهد در آن شرکت کنند.

به همین دلیل است که ما و عده بسیار زیادی از مردم جهان، فارغ از این‌که بیت کوین داشته باشیم یا خیر؟ اعتقاد داریم که بیت کوین یک ارز ارزشمند است. به این ترتیب رصد آن از منابع معتبری که به‌طور مثال نمودار تکنیکال بنیادین بیت کوین را ارائه می‌کنند، حتماً کار درستی است.

آیا تکیه بر تحلیل فاندامنتال بیت کوین کار درستی است؟!

گرچه هنوز هم عده‌ای معتقدند که بیت کوین به دلیل نداشتن پشتوانه مشخص مانند طلا به شکلی غیرعلمی و بدون اصول مشخصی که قابل درک باشد، افت و خیر دارد. اما می‌توان برای این ارز دیجیتالی نیز شیوه مشخصی از تحلیل را ارائه کرد.

درحالی‌که سرمایه‌گذارانی که از آنالیزهای اساسی برای ارزیابی طبقات مختلف دارایی، مانند سهام و ارزهای فیات استفاده می‌کنند، بسیاری از تحلیلگران ادعا می‌کنند استفاده از این روش برای ارزیابی بیت کوین پیچیده‌تر است.

به‌عنوان مثال، سرمایه‌گذاران می‌توانند با نگاه کردن به موارد خاص در ترازنامه، ارزش سهام شرکت را ارزیابی کرده یا میزان رشد و سقوط آن را در چند روز یا ماه آینده پیش‌بینی کنند. اما بیت کوین چنین اطلاعاتی ندارد.

به همین دلیل است که معامله گران بیت کوین برای تعیین ارزش این ارز دیجیتالی و تحلیل و ارزیابی آن از معیارهای جدیدی استفاده می‌کنند.

با این حال، اگرچه بیت کوین به‌عنوان یک کلاس جدید دارایی توصیف شده است، اما تا کنون و تقریباً همان قوانینی که در مورد ارزهای فیات اعمال می‌شود در مورد ارزهای رمزنگاری نیز اعمال شده است. درنتیجه نقطه شروع همه تحلیل‌های اساسی باید میزان عرضه و تقاضا باشد که قیمت‌ها را مشخص و بعد آن‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

نقش اصلی تقاضا در تحلیل بنیادین بیت کوین

چندین متغیر بر تقاضای بیت کوین تأثیر می‌گذارند که شامل: پذیرش کاربر، میزان فعالیت صاحبان بیت کوین در بازار تجارت و میزان خرید و فروش آن است. بسیاری از تحلیلگران به اهمیت پذیرش کاربر اشاره کردند که برای زنده ماندن بلندمدت یک cryptocurrency بسیار مهم است.

تحلیلگران می‌گویند پول می‌تواند کاربردهای زیادی داشته باشد. و اولین کاربرد آن این است که پول یک فروشگاه با ارزش است. همچنین یک واسطه برای مبادلات و یک واحد حساب به شمار می‌رود.

بیت کوین به‌عنوان واسطه مبادله‌ای توانسته است کشش قابل توجهی را به دست آورد. صدها شرکت – از جمله eBay و PayPal – از زمان تأسیس آن در سال 2009 با آن موافقت کرده‌اند و اکنون می‌توان با بیت کوین از این فروشگاه‌ها خرید آنلاین انجام داد.

علاوه بر این و بر اساس داده‌های به دست آمده از Blockchain ، تعداد معاملات تائید شده در روز به‌طورکلی روند صعودی را دنبال می‌کنند. حجم معاملات بیت کوین در اوایل سال 2012 شروع به رشد کرد و از ابتدای آوریل 2012 بیش از 7000 نفر در روز افزایش یافت و به بیش از 300000 در روز نیز رسید.

نقش اصلی عرضه در تحلیل فاندامنتال بیت کوین

درحالی‌که تقاضا برای بیت کوین می‌تواند یک مطالعه پیچیده باشد، موضوع عرضه در آن کمی ساده‌تر است.

پروتکل بیت کوین تعداد سکه‌های این ارز دیجیتالی را تا 21 میلیون عدد محدود کرده است. علاوه بر این نرخ عرضه جدید نیز با پروتکل بیت کوین تعیین می‌شود. این موضوع با سیستم پول سنتی که در آن بانک‌های مرکزی هر کشور توانایی چاپ پول را در هر زمان که بخواهند دارند، به شدت در تضاد است.

البته یکی از دلایل گم شدن این بیت کوین‌ها آن بود که در آن زمان که بیت کوین ارزش چندانی نداشت، عده‌ای که بیت کوین خریده یا آن را استخراج کرده بودند از این دارایی خود به کل نا امید شده و هارد دیسک‌هایی که برای ذخیره بیت کوین‌های خود در اختیار داشتند، دور انداختند. به این ترتیب بخشی از بیت کوین‌های موجود در دنیا برای همیشه از بین رفت.

ملاحظات کلیدی در تحلیل بنیادین بیت کوین

معامله گران بیت کوین با استفاده تحلیل بنیادین بیت کوین یا تحلیل فاندامنتال بیت کوین می‌توانند حس بهتری نسبت به ارزش واقعی cryptocurrency داشته و احساس بهتری نسبت به زمان مناسب خرید یا فروش داشته باشند.

با این حال، برخی از تحلیلگران از تحلیل بنیادین بیت کوین انتقاد می‌کنند. زیرا به نظر آن‌ها این موضوع نشان می‌دهد که بیت کوین ارزش واقعی زیادی دارد درحالی‌که در حقیقت این ارز دیجیتالی هنوز هم آن‌قدر جدی نیست که لازم باشد برای آن تحلیل بنیادین بیت کوین در نظر گرفت و روی آن بحث کرد.

البته دلیل این مخالفت برخی تحلیل گران با موضوع تحلیل فاندامنتال بیت کوین این است که با تکیه بیش از حد به تجزیه و تحلیل بنیادین بیت کوین و بدون استفاده از تحلیل تکنیکی ممکن است یک معامله‌گر در زمان نه‌چندان مناسبی بیت کوین‌های خود را بفروشد یا زیادی خرید کند.

برای مدیریت این ریسک ، معامله گران بیت کوین می‌توانند تجزیه و تحلیل بنیادین بیت کوین را با تجزیه و تحلیل فنی ترکیب کنند. به‌عنوان مثال یک تحلیلگر فاندامنتال بیت کوین ممکن است به چندین شاخص تقاضا یا نمودار تحلیل بنیادین بیت کوین نگاه کند و نتیجه بگیرد که بیت کوین در شرایط خوبی برای خریداری نیست. سپس با خواندن نمودارها به تجزیه و تحلیل فنی می‌پردازد تا بهترین نقطه ورود را پیدا کند.

از طرف دیگر، ممکن است یک معامله‌گر از تجزیه و تحلیل تکنیکی استفاده کند تا مشخص شود که زمان مناسبی برای فروش است یا خیر؟! سپس با بررسی درایورهای اصلی تقاضا، آنالیز اساسی را تأیید می‌کند.

سخن پایانی

در پایان بد نیست به این نکته اشاره کنیم که اگر قصد ورود به بازار بیت کوین را دارید بهتر است ابتدا تحلیل بنیادین بیت کوین را بیاموزید. سپس نمودار تحلیل بنیادین بیت کوین را از وب‌سایت‌های معتبری که این اطلاعات را آنالیز می‌کنند برداشت کرده و مطالعه کنید. به این ترتیب این بازار را بهتر خواهید شناخت و به تدریج با درک وسیع‌تری از آن می‌توانید به خرید، فروش یا تجارت با بیت کوین بپردازید.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسترسی به مطالب

نوشته‌های تازه

اخبار