تحلیل فاندامنتال بیت کوین قسمت دوم

چالش‌ها و راهکارها

سوالاتی که در این مورد مطرح می‌شوند معمولا در مورد سرعت و کارمزد تراکنش‌هاست و بیت کوین همواره در مقایسه با سیستم‌های سریعی مانند ویزا و مسترکارت یا سیستم‌های پرداخت بانکی مورد انتقاد قرار گرفته است.

مقیاس پذیری

پادشاه ارزهای دیجیتال پس از گذشت 10 سال از تولد خود هنوز نمی‌تواند به گرد پای سیستم‌های پرداخت بانکی و موسسات متمرکز برسد. پی‌پال ده سال بعد از راه اندازی، در ۱۹۰ کشور فعال بود و ۶۰ میلیون کاربر داشت. آمازون ۱۰ سال پس از راه‌اندازی نزدیک به ۷۰ میلیون کاربر داشت. ده سال پس از راه اندازی ویزا و مسترکارت، به شدت فراگیر شده بودند و کارت‌های اعتباری آن‌ها در همه جا وجود داشت. ده سال پس از اینکه اپل اولین آیفون را راه اندازی کرد، 1.2 میلیارد از آن را فروخت و یک انقلاب عظیم با مفهوم برنامه‌ها و اکوسیستم توسعه دهنده قوی در تجارت موبایل به‌وجود آورد.

اما ده سال پس از فعالیت بیت کوین، هنوز هم باید برای تایید تراکنش‌های آن کارمزد و وقت زیادی بپردازیم و از سوی دیگر عدم پذیرش گسترده آن باعث شده تا نتوانیم از آن‌ برای نیازهای روزمره خود استفاده کنیم. علت وجود نوسانات بالا در بیت کوین هم همین بلاتکلیفی و عدم کاربرد گسترده آن است که باعث می‌شود مردم مجبور شوند برای خریدهای روزمره، بیت کوین‌های خود را به ارزهای رایج تبدیل کنند. یکی از علت‌های این موضوع می‌تواند داوطلبانه بودن توسعه بیت کوین و عدم وجود انگیزه‌های کافی باشد.

در دسامبر 2017، زمانی که قیمت بیت کوین تا مرز 20,000 دلار افزایش یافته بود، میزان کارمزدهای شبکه بیت کوین و زمان تایید آن‌ها به حدی بالا رفت که برای انجام یک تراکنش 0.002 بیت کوین حدود 0.001 کارمزد نیاز بود. در مقطعی، تراکنش های در صف، برای تایید گاهی تا چند روز زمان می‌برد. همچنین برای مقابله با حملات دوبار خرج کردن، اکثر فروشندگان حداقل سه تایید (Confirm) را برای برقراری معامله ضروری می‌دانستند. این وضعیت خیلی‌ها را نسبت به آینده بیت کوین ناامید کرد و این سوال مطرح شد که وقتی شبکه بیت کوین با قیمت 20 هزار دلار به مشکل می‌خورد با قیمت 1 میلیون دلار چگونه خواهد بود؟

در این برهه خاص از تاریخ بیت کوین، کسی را نمی‌توانید پیدا کنید که همچنان نسبت به مقیاس‌پذیری بیت کوین بی‌توجه باشد. امروزه اگر بخواهید پول یک قهوه را با بیت کوین پرداخت کنید باید بخاطر بالا بودن کارمزد تراکنش‌ها در شبکه بیت کوین، چند برابر قیمت آن را بپردازید. بنابراین این ارز برای پیشرفت و تبدیل شدن به پول قابل استفاده باید مقیاس‌پذیر باشد.

اگر بخواهیم واقع‌گرا باشیم، تراکنش‌های بیت کوین هیچ‌گاه آنی و رایگان نبوده‌اند (چیزی که از آن در مقالات مختلف به عنوان مزیت بیت کوین یاد شده است)؛ درواقع این مشکل از مدت‌ها قبل، پیش‌بینی شده بود. این معمای سخت، رفته‌رفته و با افزایش میزان حجم معاملات و با بالا رفتن میزان کارمزد هر تراکنش، به موضوع پراهمیت‌تری تبدیل شده است.

در بحث مزیت‌های بیت کوین از نظر کاربرد، این ارز دیجیتال شاید برای پرداخت‌های خرد و کوچک مناسب نباشد اما برای پرداخت‌های عمده، از سیستم‌های مالی سنتی کارآمدتر به نظر می‌رسد. شما می‌توانید یک میلیون دلار پول را با کارمزد 10 دلاری با استفاده از بیت کوین به نقطه‌ای دیگر از جهان منتقل کنید. این کار با استفاده از سیستم‌های سنتی و در صورت وجود مسائلی مانند تحریم به این سادگی‌ها نیست. امروزه افراد زیادی به منظور فرار از پیچیدگی‌‌ سیستم‌های بانکی، برای اعضای خانواده خود در کشورهای دیگر بیت کوین ارسال می‌کنند و یا جوانان زیادی که به صورت دورکاری در سایت‌های بین‌المللی کار می‌کنند، مایل هستند تا درآمد خود را به صورت بیت کوین دریافت کنند. هر چند که نقدینگی در بیت کوین هنوز آنقدر بالا نیست که بتواند تراکنش‌ها و معاملات بزرگ را انجام دهد.

امنیت

در بحث امنیت بیت کوین در عمر کوتاه خود تا به حال در همه وقایع پیش آمده سربلند بیرون آمده است. بیت کوین در جریان فروپاشی صرافی بزرگ Mt Gox هم با قدرت به مسیر خود ادامه داد. این شبکه از منتقدان و بهانه جویانی که بارها و بارها مرگ آن را اعلام کردند، بیشتر زنده ماند. شبکه‌ای که می‌تواند میلیون‌ها دلار را در سرار جهان منتقل کند، تاکنون حتی با یک رخنه امنیتی روبرو نشده است. چیزی که تقریبا هیچ شرکت بزرگ یا سایت دولتی نمی‌تواند مدعی آن باشد.

اما هر چقدر که جایگاه بیت کوین در اقتصاد دنیا تثبیت می‌شود، مسائل امنیتی در صرافی‌ها و کیف پول ها هم جدی‌تر خواهند شد. تخمین زده می‌شود که تاکنون بیش از 3 میلیون واحد بیت کوین از دسترس خارج شده باشد و این میزان در حال افزایش است. همچنین هک‌های بزرگ در صرافی‌های ارز دیجیتال و کیف پول‌ها و از طرف دیگر، ذات برگشت ناپذیر بودن تراکنش‌ها و مشکلات رهگیری آن‌ها موجب افزایش بی اعتمادی در جامعه بیت کوین می‌شود. یکی از دلایل اصلی سقوط بزرگ بیت کوین در سال 2014 فروپاشی صرافی بزرگ Mt.Gox بود. آن سقوط بزرگ باعث شد که طی دو سال بیت کوین در یک رنج خاص بین قیمت 200 تا 400 دلار در نوسان باشد.

ضدتورمی – تورم منفی

عدم وجود تورم بحث دیگری است که از دیدگاه برخی، مزیت بیت کوین محسوب می‌شود و از دیدگاه برخی از اقتصاد‌دانان در بلند‌مدت خطرناک خواهد بود. ثابت و مشخص بودن تعداد نهایی واحدهای بیت کوین (نهایتا 21 میلیون واحد) باعث می‌شود که از بیت کوین به عنوان یک ارز ضد تورمی یاد شود. دلار آمریکا و تمام پول‌های رایج کنونی جهان می‌توانند به صورت نامحدود توسط دولت‌ها صادر شوند که همین امر موجب کم شدن ارزش پول و مشکلات اقتصادی زیادی خواهد شد.

بهترین نمونه از فاجعه تورمی در تمام تاریخ، دولت وایمار (دولت آلمان پس از جنگ جهانی اول وایمار نام داشت) است. پس از جنگ جهانی اول، کشور آلمان به عنوان شروع کننده جنگ محکوم به پرداخت 123 میلیارد مارک (واحد پول آن زمان آلمان) شد. این دولت که درگیر مشکلات اقتصادی ناشی از جنگ و نارضایتی مردم بود، برای پرداخت بدهی‌های خود به چاپ بی‌رویه اسکناس روی آورد. جریان چاپ بی‌رویه مارک توسط آلمان باعث شد که پول این کشور به طرز وحشتناکی بی‌ارزش شود به طوری که در آن زمان، کودکان از اسکناس‌های میلیون فرانکی برای بازی و درست کردن آتش استفاده می‌کردند. مشکلات اقتصادی آلمان در نهایت موجب کودتا و روی کارآمدن هیتلر شد. از دیگر نمونه‌های معاصر در تورم می‌توان به ونزوئلا با تورم‌های چند هزار درصدی اشاره کرد.

اما بیت کوین ذات ضد تورمی دارد. به عقیده اقتصاددانان بزرگ، عدم وجود تورم باعث منفی شدن رشد اقتصادی و عدم میل به سرمایه‌گذاری و تولید می‌شود زیرا با تورم منفی ارزش ارز بالا می‌رود و قیمت کالا‌ها و خدمات پایین می‌آید که در نتیجه میل به ذخیره پول بیشتر از خرج کردن آن خواهد شد.

از سوی دیگر آنتونی پولوس، محقق مطرح بیت کوین در یک ویدیو درباره ذات ضد تورمی بیت کوین اذعان داشت که تورم منفی فقط در اقتصادهایی مشکل ساز خواهد بود که در آن تولید پول نامحدود باشد. به عقیده او زمانی که دولت‌ها علاوه‌بر چاپ بی‌رویه پول درگیر تورم منفی شوند، مشکل آفرین است نه زمانی که تعداد پول‌ها مشخص باشد. به عقیده این محقق، دلیلی وجود ندارد که بیت کوین خرج نشود و فقط از آن نگهداری شود. او همچنین با مثالی از گوشی تلفن همراه اظهار داشت که تورم منفی در بیت کوین می‌تواند باعث ایجاد رقابت برای کسب بیت کوین در جامعه شود و شرکت‌ها برای کسب بیت کوین‌های مردم، خدمات و کالاهای با کیفیت ارائه دهند:

اولین تلفن همراهی که خریدم، اندازه‌ای بسیار بزرگ داشت و باتری آن فقط ظرفیت انرژی برای 18 دقیقه مکالمه را نگهداری می‌کرد. قیمت آن گوشی 1000 دلار بود. امروز گوشی موبایل من با قابلیت 20 ساعت مکالمه و قدرت پردازش بسیار بالا، فقط حدود 600 دلار قیمت دارد. این یعنی ضد تورمی بودن، یعنی که شما می‌توانید با پول خود کالای بیشتر و بهتری را خریداری کنید.

قانون‌گذاری و مقررات

بیت کوین بر مبنای اصول تمرکززدایی خلق شد به این معنی که مانند ارزهای سنتی زیر نظر بانک مرکزی یا یک نهاد قانون‌گذار رشد نکرد. همانطور که بیت کوین و فناوری زیرساختی آن در ابتدای راه قرار دارند، نهادهای قانون‌گذار هم هنوز کاملا راه‌های مقابله با خطرات این فناوری را نمی‌دانند. اساسی‌ترین چالش‌هایی که در این فضا باعث نگرانی می‌شوند، جرم‌شناسی، پولشویی و مسائل مالیاتی هستند.

در حال حاضر، هیچ رویکرد یکسانی درباره بیت کوین وجود ندارد و قانون یا غیرقانونی بودن آن در کشورهای مختلف متفاوت است. با این حال، هر چه آگاهی و دانش در این حوزه افزایش می‌یابد و این صنعت عمومی‌تر می‌شود، قطعا شاهد وضع مقررات خواهیم بود اما سنجش میزان نفوذ و تعیین زمان دقیق آن دشوار است.

اینکه از بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال برای جرم هم استفاده می‌شود، غیرقابل انکار است. در سایت های دارک وب با بیت کوین معاملات غیرقانونی مانند سلاح و مواد مخدر انجام می‌شود که بزرگترین نمونه آن سایت سیلک رود بود.

بحث دیگری که مقامات کشورهای مختلف را نگران کرده است، مالیات می‌باشد. باتوجه به ذات ناشناس بیت کوین و مخفی‌سازی دارایی‌ها، فرار مالیاتی یکی از خطرات بالقوه این حوزه است. اداره مالیات ایالات متحده یا همان RSI به شدت در حال بررسی این موضوع است و حتی اجازه دسترسی به حساب‌های سایت کوین بیس (Coinbase) را هم دارد.

نوسانات شدید

هر پولی که به عنوان وسیله مبادله مورد پذیرش قرار می‌گیرد، باید با ثبات باشد یا حداقل کمترین نوسان ممکن را داشته باشد که بیت کوین و ارزهای دیجیتال دیگر هنوز به این امر دست نیافته‌اند.

برای درک تاثیر نوسانات در پذیرش و کاربردی شدن بیت کوین، به یک نمونه اشاره می‌کنیم. فرض کنید که قیمت یک بیت کوین امروز 7,000 دلار باشد و فروشنده‌ای آن را به عنوان یک روش پرداخت پذیرفته باشد. خریدار اجناس را با بیت کوین می‌خرد و پس از خرید قیمت این ارز دیجیتال به علت اخبار منفی به 6,000 دلار کاهش می‌یابد و ممکن است که ماه‌ها زمان نیاز باشد تا دوباره به قیمت قبلی برگردد.

حالا فکر کنیم بر فرض این فروشنده، سایت بزرگی مانند آمازون باشد، این نوسان قیمتی میلیون‌ها دلار به این شرکت ضرر خواهد رساند.

البته سایت‌های زیادی وجود دارند که فروشندگان می‌توانند از آن برای پذیرش بیت کوین استفاده کنند. این سایت‌ها با تبدیل سریع بیت کوین به دلار در هنگام خرید، فروشندگان را از خطرات نوسانات قیمت بیت کوین، بیمه می‌کنند. با این حال این هدف بیت کوین نیست و علاقه‌مندان به بیت کوین انتظار پرداخت مستقیم و همتا به همتا را دارند.

علت اصلی نوسانات بیت کوین، مقابل قرار گرفتن آن با دلار است. یک بیت کوین همیشه یک بیت کوین است اما مقایسه شدن با قیمت دلار باعث می‌گردد تا پرنوسان ظاهر شود. از آنجا که کاربرد این ارز دیجیتال، در حال حاضر بسیار کم است و مقررات درستی ندارد، عرضه و تقاضای آن صرفا بر اساس امیدواری به آینده یا ذخیره ارزش پدید می‌آید و همین باعث نوسانات شدید در این ارز دیجیتال می‌شود.

از این رو مشکل نوسانات این ارز دیجیتال با مشکلاتی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، گره خورده است.

تراکنش‌های سریع‌تر و ارزان‌تر

بیت کوین در بین مردم محبوبیت بالایی دارد اما این روزها ناامیدی درباره آینده آن در حال افزایش است. دقیقا همانند رابین هودی که این روزها مدام از داروغه شکست می‌خورد. بدترین مشکل بیت کوین که باعث ناامیدی می‌شود، مشکل سرعت و کارمزد تراکنش‌های آن است. پرداخت 3 دلار کارمزد برای یک قهوه 3 دلاری! و صرف یک ساعت زمان برای تایید تراکنش! این چالش به «مشکل قهوه» مشهور شده است.

از زمان آغاز به کار فروشگاه بلاک استریم (Blockstream) به عنوان اولین فروشگاه پذیرنده لایتنینگ در ژانویه، شبکه‌ی لایتنینگ بسیار سریع رشد کرده است. پیرامون اخبار و اطلاعیه‌ها، این شبکه در مجموع دارای 46 کانال باز و 0.682 بیت کوین ظرفیت بود. این روزها، تقریبا 7800 کانال باز و 26 بیت کوین ظرفیت دارد.

در روی دیگر سکه شاید بیت کوین واقعا کاربردی برای پرداخت‌های خرد نداشته باشد و در آینده از آن تنها برای پرداخت‌های بزرگ و مهم استفاده شود. برای کسی که قصد انتقال یک میلیون دلار پول را دارد 10 دلار کارمزد و یک ساعت زمان انتقال شاید خیلی مهم نباشد.

به طورکلی از نظر بحث تراکنش های کند و گران راه‌حل‌های گوناگون در حال آزمایش هستند اما پاسخ این سوال که این راه‌حل‌ها نتیجه‌بخش خواهند بود یا خیر را فقط زمان می‌تواند تعیین کند. یکی از این راه‌حل‌ها هاردفورک است که شاید خیلی راهکار جالبی نباشد اما در قیمت که بحث‌ اصلی ماست تاثیرگذار خواهد بود.

هاردفورک‌های بزرگ

طی یک سال گذشته بیش از 10 فورک برای بیت کوین عرضه شده اما بحث‌ ما بر سر فورک‌های بزرگ است. هرکسی می‌تواند با تغییر سورس بیت کوین فورک جدیدی از آن ارائه دهد اما موضوع ما بر سر فورک‌های اساسی است که تعداد زیادی از غول‌های فضای ارز دیجیتال حامی آن باشند. مانند بیت کوین کش و شاید بیت کوین گلد.

فورک‌های بزرگ می‌توانند سرنوشت یک ارز دیجیتال را برای همیشه تغییر دهند. آن را نابود یا قدرتش را تا سال‌ها تثبیت کنند.

برای درک بهتر هاردفورک بیت کوین و تاثیر آن در بازار و آینده یک ارز دیجیتال در قالب یک داستان در زیر، موضوع را شرح می دهیم:

گروهی از برنامه نویسان بزرگ بیت کوین از مشکلات این ارز دیجیتال به تنگ آمده‌اند. سرعت پایین تراکنش‌ها، کارمزدهای بالا و شاید استخراج سخت و انحصاری آن، اصلی‌ترین این مشکلات است.

به نظر آن‌ها راه حل می‌تواند یک هاردفورک یا همان ساخت بلاک چین جدید باشد. آن‌ها با استفاده از تغییر در سورس بیت کوین پروتکل خود را طراحی می‌کنند و به چند تن از بزرگان و افراد تاثیرگذار در فضای ارز دیجیتال طرحشان را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال آن‌ها نام طرحشان را بیت کوین اورجینال می‌گذارند.

در صورت موافقت، آن‌ها حمایت رسمی خود را از هاردفورک اعلام می‌کنند و زمانی را برای اجرا هاردفورک در نظر می‌گیرند. هاردفورک رسما اعلام می‌شود. نرخ برابری 1:1 برای آن در نظر گرفته می‌شود، به این صورت که به هر کس به اندازه مالکیت بیت کوین‌هایش، همان مقدار ارز دیجیتال جدید تعلق می‌گیرد. مثلا اگر فردی 0.01 بیت کوین داشته باشد، 0.01 از ارز دیجیتال جدید ( در این مثال بیت کوین اورجینال) به او تعلق خواهد گرفت.

حالا فردی به نام «آقای نهنگ‌زاده» حدود 40,000 بیت کوین دارد. او یکی از سرمایه‌گذاران بزرگ بازار است که پول زیادی در چنته دارد. او هم مانند اغلب سرمایه‌گذاران اخبار این حوزه را دنبال می‌کند و متوجه فورکی که تا چند ماه آینده اجرا خواهد شد، می‌شود. گفتیم که او 40,000 بیت کوین دارد. پس در این صورت، با اجرای فورک حدود 40,000 واحد ارز دیجیتال جدید هم به او تعلق خواهد گرفت.

بنابراین او به فکر افزایش بیت کوین‌های خود می‌افتد تا بتواند سود بیشتری از فورک ببرد. سفارش‌های خرید در مارکت زیاد می‌شوند که به معنای افزایش تقاضا است. از سوی دیگر کمتر کسی قبل از فورک، ارز دیجیتال خودش را به فروش می‌رساند که به معنای کاهش عرضه است. افزایش تقاضا و کاهش عرضه نتیجه‌ای جز افزایش قیمت شدید نخواهند داشت.

این تاثیر کوتاه مدت فورک بر قیمت بیت کوین یا هر ارز دیجیتال دیگری بود. معمولا پس از فورک کمی قیمت ارز دیجیتال اصلی پایین می‌آید. مثلا قبل از فورک بیت کوین کش، قیمت بیت کوین شدیدا افزایش یافت و پس از فورک قیمت آن با کاهش مواجه شد.

حالا فرض کنید که بعد از گذشت مدتی ارز دیجیتال فورک شده با موفقیت کار خود را ادامه دهد. سرعت تراکنش‌های بالا، مقیاس‌پذیر و ماینینگ ضد انحصاری. اکثریت جامعه ارز دیجیتال از آن حمایت کنند و مردم را به رفتن به شبکه جدید تشویق کنند. نتیجه چه خواهد شد؟ ارز دیجیتال قبلی آرام آرام به حاشیه می‌رود و فورک جدید کاملا در معرض توجه قرار می‌گیرد و جایگاه ارز قبلی را می‌رباید. اتفاقی که برای اتریوم و اتریوم کلاسیک رخ داد.

در ابتدا فقط یک اتریوم وجود داشت اما بعد از اتفاقاتی که بازگو کردن آن در این مقاله نمی‌گنجد، اتریوم فورک شد، اکثر جامعه به شبکه جدید نقل مکان کردند. نام اتریوم قبلی به اتریوم کلاسیک تغییر یافت و اتریوم جدید شد همین اتریومی که اکنون در بازار خرید و فروش می‌شود.

شبکه لایتنینگ

همانطور که احتمالا می‌دانید تراکنش‌های بیت کوین بر بستر بلاک چین و در بلاک‌ها ثبت می‌شوند. با این حال سایز بلاک‌های بیت کوین محدود است. فقط 1 مگابایت.

اگر چه این سازوکار برای ساخت شبکه‌ای امن‌تر طراحی شده است، اما این ساختار پس از گذشت چند سال به یک مشکل اساسی تبدیل شده است.

بیت کوین در حال حاضر تنها حدود 8 تراکنش بر ثانیه را تایید می‌کند که در مقابل رقبای بزرگی مانند ویزا و مسترکارت حرفی برای گفتن ندارد. این در حالی است که نسبت به کاربران ویزا و مسترکارت کاربران حال حاضر بیت کوین اصلا دیده نمی‌شوند.

تا زمانی که اقدام مناسبی برای این شبکه صورت نگیرد، سرعت تراکنش‌های بیت کوین کمتر و کارمزدهای آن روز به روز افزایش خواهند یافت. در دنیای صدم ثانیه‌ها، این مشکل می‌تواند ارزهای دیجیتال و به خصوص بیت کوین را به حاشیه ببرد. رقبای بیت کوین هم که با نام آلت کوین آن ها را می‌شناسیم با ادعای تراکنش‌های لحظه‌ای و بدون کارمزد سعی در تصاحب تاج و تخت پادشاهی را دارند.

شرکت‌هایی مانند bitpay مشکل پرداخت با بیت کوین را تقریبا حل کرده‌اند به این صورت که مشتریان می‌توانند کیف پول بیت‌پی خود را با بیت کوین شارژ کنند و سپس در فروشگاه‌های پذیرنده بیت کوین بلافاصله با بیت کوین‌ خرید کنند. اما این مخالف با آرمان‌های بیت کوین یعنی تراکنش‌های مستقیم، بدون واسطه و غیرمتمرکز است.

تا به امروز ایده‌های بسیار زیادی برای حل مشکل مقیاس پذیری بیت کوین ارائه شده‌ که امیدوار کننده ترین آن‌ها «لایتنینگ» بوده است. با تماشای ویدیوی زیر با شبکه لایتنینگ بیشتر آشنا خواهید شد.

به بیان ساده، شبکه لایتنینگ یک راه‌حل ارائه‌شده برای مشکل مقیاس پذیری (تراکنش‌های گران و کند) شبکه بیت کوین است به طوری که تمرکززدایی را در شبکه حفظ کند. در واقع هدف لایتنینگ ایجاد یک لایه بر روی شبکه بلاک چینی بیت کوین است. این شبکه متن باز خواهد بود و می‌تواند توسط هر شخصی، ویرایش، بررسی، نقد و بهبود داده شود.

تنها راه‌حلی که فعلا برای مقیاس‌پذیری بیت کوین می‌توان به آن امیدوار بود شبکه لایتنینگ است.

رشد این شبکه تا حد زیادی سریع‌ بوده است و روز به روز بر تعداد نودها و دارایی‌های روی آن افزوده می‌شود. طی چند ماه گذشته از زمان نگارش این مقاله تعداد کانال‌های پرداخت لایتنینگ بیش از 36 درصد افزایش داشته است. در ماه مارس 2018 تعداد کانال‌های پرداخت لایتنینگ حدود 1,500 بود و امروز بیش از 22,000 کانال پرداختی روی این شبکه باز است. با گسترش روز افزون لایتنینگ، امنیت آن برای استفاده شرکت‌های بزرگ، بالا و بالاتر می‌رود.

این شبکه مخالفانی هم دارد. راجر ور یکی از افراد تاثیرگذار در فضای بیت کوین، معتقد است که این شبکه امنیت و اعتبار کافی را ندارد و نمی‌توان روی آن برای طولانی مدت حساب باز کرد. او تنها راه‌حل موجود را افزایش سایز بلاک‌ها می‌داند.

برنامه‌ها و رویدادهای پیش‌رو

آگاهی داشتن از برنامه‌ها و اتفاقاتی که قرار است در آینده در مورد یک پروژه بیفتد، ابزار مفیدی است که می‌توان از آن برای پیش‌بینی قیمت استفاده کرد. از این رو دانستن برنامه‌ها و رویدادهای احتمالی در مورد بیت کوین بسیار مهم است.

اما بیت کوین مانند سایر پروژه‌ها که تیم و افراد مشخصی در پشت آن قرار دارند و برنامه‌های آینده پروژه را مشخص می‌کنند، نیست. زیرا فرد، موسسه یا دولت خاصی پشت آن نیست و توسط جامعه طرفداران آن هدایت می‌شود. بنابراین اتفاقات آینده آن را می‌توان در دو گروه جای داد: یکی در رابطه با قانونگذاری کشورهای مختلف در مورد آن و درنتیجه میزان مقبولیت و استفاده افراد مختلف از آن، و دیگری توسعه‌ها و اتفاقاتی که اکثریت جامعه بیت کوین بر سر انجام آن به توافق می‌رسند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دسترسی به مطالب

نوشته‌های تازه

اخبار